Der skal opsættes delmål for nærværende indsatsområde samt indikatorer, der sikrer, at der løbende kan følges op på disse.
Delmål skal forstås som ’skridt på vejen’ til at opnå de overordnede mål jf. den strategiske aftale og beskriver de konkrete succeser, der ønskes opnået med de aktiviteter, der iværksættes inden for dette indsatsområde.
Indikatorer er variable, der bruges til at vise, om delmålene opnås. Som inspiration stiller Landsbyggefonden en liste over relevante indikatorer til rådighed. Der kan suppleres med indikatorer, som de lokale parter vurderer vigtige for den lokale indsats.
Delmål og de dertil knyttede indikatorer kan enten relatere sig til det samlede antal aktiviteter eller til enkelte aktiviteter, der iværksættes inden for dette indsatsområde.
Formålet med delmål og indikatorer på dette niveau er årligt at følge udviklingen hos de konkrete målgrupper/områder, som de boligsociale aktiviteter arbejder med inden for indsatsområdet. Jo tættere på målgruppen det er muligt at komme med tilgængelige data, jo bedre grundlag er der for at vurdere aktiviteternes virkning samt foretage lokal justering, når dette evt. er nødvendigt.
Delaftalens parter og bestyrelsen har ansvar for løbende at følge op på delmålene.
Aktiviteter, som skal bidrage til indfrielsen af delmålene for indsatsområdet og understøtte opnåelsen af de overordnede mål jf. den strategiske samarbejdsaftale:
Bispehaven er på den hårde ghettoliste og der er indgået en udviklingsaftale mellem Aarhus Kommune og ØB, hvor der er indskrevet et fokus på beskæftigelse. Igennem de sidste 3 år er Bispehaven gået fra at andelen af voksne i alderen 18-64 år udenfor arbejdsmarkedet er faldet fra 48,9% til 44,1 %. Det er positivt, men der er behov for en mere tværsektionel og nytænkende indsats for at gøre det endnu bedre. I skrivende stund kendes Corona-epidemiens påvirkning på arbejdsmarkedet ikke, men det må desværre forventes, at den vil forårsage en negativ effekt.
I Bispehaven har de fleste, som er udenfor arbejdsmarkedet, andre udfordringer end ledighed. Eksempelvis fysiske eller psykiske lidelser, manglende sprogkundskaber og forståelse af det danske samfund, dårlige eller manglende grundskolekompetencer. Behovet hos den enkelte borger er dermed individuelt og kræver ofte en helhedsorienteret indsats. (CFBU, Madsen et al., 2015b).
På baggrund af ovenstående viden samt erfaringer fra nuværende helhedsplan (2017-2020) om, hvad der skaber resultater, er vores strategi i Bispehaven derfor at lave en bred og helhedsorienteret beskæftigelsesindsats. En strategi hvor man både arbejder med en bred aldersgruppe samtidig med at der arbejdes helhedsorienteret med det enkelte individ, hvilket betyder at man skaber sammenhæng i arbejdet med at nedbryde forskellige barrierer, der er ift. beskæftigelse. En bred og helhedsorienteret strategi kræver dels et tværsektionelt arbejde og dels smidighed og nytænkning ift aldersgrupper og kategoriseringer. Der tages udgangspunkt i en empowermentbaseret tilgang.
Konkret arbejder vi med to aktiviteter, som er meget tæt forbundne:
Sundhed, samfundsviden og beskæftigelse kobles sammen i en helhedsorienteret indsats, hvor forløb omkring sundhed og samfundsviden gøres til en integreret del af de beskæftigelsesrettede forløb lokalt i Bispehaven. Beboere i beskæftigelsesrettede forløb i Bispehaven bliver tilbudt aktiviteter under kompetencecentret, som en del af beskæftigelsesindsatsen (frivilligt tilbud).
De boligsociale aktiviteter under indsatsområdet Beskæftigelse er nøje afstemt med eksisterende tilbud og aktiviteter målrettet flere i beskæftigelse. Der er en omfattende brobyggende aktivitet med forskellige læringsrum, relations skabende indsatser og fremskudte indsatser.
I forbindelse med den fysiske helhedsplan er der desuden indskrevet sociale klausuler, som forpligtiger byggeriets entreprenør til at knytte beboere til projektet gennem aftaler om praktikophold, løntilskudsstillinger m.m. Bispehaven vil således blive omdannet til en stor arbejdsplads med trygge rammer for arbejdsprøvning i lokalområdet. Opgaverne kan være alt fra håndværksmæssige ydelser, til rengøring, madlavning, oprydning m.m.
Lokalbestyrelsen har mandat til at træffe beslutning om ændringer i delmål, indikatorer og aktiviteter, forudsat at disse understøtter helhedsplanens overordnede mål, som beskrevet i den strategiske aftale, og at midlerne anvendes til indsatser med dokumenteret effekt i forhold til målene. Dette mandat er delegeret til lokalbestyrelsen af bestyrelsen.
Forslag til ændringer i delaftalerne drøftes med sekretariatsbetjeningen for bestyrelsen, inden de fremlægges til godkendelse for lokalbestyrelsen. Ændringer af mere bystrategisk karakter skal indstilles af lokalbestyrelsen til Bestyrelsen for boligsociale helhedsplaner. Sekretariatet for bestyrelsen yder vejledning og stiller skabeloner til rådighed for beslutningsoplægget.
Arbejdsgruppen for udsatte boligområder orienteres om godkendte ændringer, og derudover kan Sekretariatet inddrage arbejdsgruppen efter behov ift. koordinering, kvalitetssikring m.v.
Helhedsplanens ajourførte dokumenter skal til enhver tid være til rådighed for både Bestyrelsen for boligsociale helhedsplaner og Arbejdsgruppen for udsatte boligområder.