Primære målgrupper:
Sekundær målgruppe:
Øvrige beboere uden for arbejdsmarkedet
den nuværende helhedsplan har vi gode erfaringer med en fremskudt beskæftigelsesmedarbejder for borgere under 30 år. Dette ønsker vi at udvide, så indsatsen også dækker borgere over 30 år, idet der skal arbejdes med at øge tilknytningen til arbejdsmarkedet for borgere over 30 år. Behovet for dette ses tydeligt i de faktuelle tal for området. En fremskudt beskæftigelsesindsats betyder, at jobcentrets medarbejdere rykker ud i Bispehaven. Den lokale placering gør indsatsen tilgængelig for borgerne både i geografisk og mental forstand, idet borgerne får mulighed for at gennemføre samtaler et mere trygt sted end det centrale jobcenter – og med virksomhedskonsulenter, som de kender.
Indsatsen omfatter jobsamtaler og rådgivning, hvor sagsbehandleren og/eller en virksomhedskonsulent guider og understøtter processen omkring jobsøgning samt indgår aftaler med virksomheder om praktik, løntilskud, småjobs m.v. (Aner et al.2011b; Madsen et al., 2015b). Det er centralt at få skabt et miljø, hvor vi får kombineret elementerne fra det boligsociale og myndighed. Indsatsen skal gerne være kendetegnet ved motivation og åbenhed, eftersom frivillig deltagelse er et afgørende element for læringsudbyttet og det boligsociale arbejde.
Vigtige fokuspunkter:
Den fremskudte beskæftigelsesindsats består af tre elementer:
I første trin udarbejder virksomhedskonsulenten en beskæftigelsesplan eller en uddannelsesplan sammen med borgeren med udgangspunkt i borgerens jobønsker og motivation. Borgeren henvises til relevante tilbud, herunder elementerne i kompetencecenteret i helhedsplanen, der kan afhjælpe borgerens barrierer for at kunne fokusere på jobplanen. Disse barrierer omhandler f.eks. borgerens sundhed, sprog, selvtillid og motivation. En vigtig pointe er, at disse tilbud forløber samtidig med en aktiv beskæftigelsesindsats.
I andet trin er der fokus på at skabe et jobmatch med en virksomhed. Det er afgørende, at virksomhedskonsulenten er parat til at rykke ved virksomhedernes traditionelle opfattelse af, at udsatte ledige arbejder ulønnet i tidsbegrænsede praktikforløb, og er parat til at indgå forhandlinger med virksomhederne om kombinerede ansættelsesforløb, hvor borgerne opnår ordinære lønnede timer enten fra start eller på sigt.
Tredje trin består af løbende opfølgning på borgerens ansættelsesforløb herunder både støtte og hjælp til borger og virksomhed og forhandling om progression mod flere ordinære timer. Det kan f.eks. ske gennem først at aftale en kombination med et mindre antal ordinære lønnede timer, som med tiden kan opjusteres, efterhånden som borgeren bliver oplært og opkvalificeres. I litteraturen kaldes sidstnævnte kombination ”småjob” eller ”hybridpraktik”. Det er en fordel, hvis borgeren kan forblive i samme virksomhed gennem længere tid (Rambøll, 2017).
Virksomhedskonsulenterne med målgruppen over 30 år har maksimalt 15 aktivitetsparate borgere hver ad gangen. Målgruppen er voksne med hjemmeboende børn under 18 år, som har været ledige i mindst et år. Konsulenterne har myndighed med ud i området.
Det overordnede ansvar for den fremskudte beskæftigelsesindsats er placeret ved jobcentret.
De fremskudte medarbejdere har derudover ansvar for at brobygge til kompetencecentret, medvirke til at udvikle kompetencecenteret samt koordinere internt ind i jobcentret.
Den boligsociale beskæftigelsesmedarbejder og sundhedsmedarbejderen har ansvar for at formidle viden om tilbuddene i kompetencecentret samt inddrage de øvrige i løbende udvikling af dette.
Det er et fælles ansvar at få den fremskudte indsats og kompetencecentret til at fungere som en helhedsorienteret indsats, samt skabe løbende udvikling af hele indsatsen.