Bispehaven har en høj andel af børn og unge sammenlignet med resten af Aarhus. Disse børn og unge er præget af, at mange forældre er uden for arbejdsmarkedet, har lav uddannelsesniveau, dårligt helbred og en lav indkomst. Forældrene ønsker at understøtte deres børns trivsel og skolegang, men har svært ved det pga. manglende viden og kompetencer. Dette resultere ofte i at børn og unge savner voksenkontakt og voksne rollemodeller. Lokale samarbejdspartnere peger derfor på behovet for at øge fokus på indsatsen over for forældrene. Dels er der behov for at forældrene får opbygget kompetence ift. det at agere forældre, og dels at der skabes tillid til lokale institutioner i området. Endvidere er der behov for at arbejde med opbygning af forældreansvar, således at forældrene tager ansvar for deres børns adfærd og opvækst. Set ift. Aarhus Kommune er der lavet underretninger på den 3-dobbelte andel af børn og unge i Bispehaven, hvilket understreger behovet for yderligere fokusering på tidlig forebyggelse herunder indsatser rettet forældrene. Dialogen med forældrene skabelse ofte gennem børnene. Indsatsen retter sig derfor ikke alene mod forældrene, men også direkte i forhold til områdets børn og unge. Gennem opsøgende kontakt og relationsopbyggende aktiviteter med områdets børn og unge opnås kendskab til deres trivsel i forhold fritids- og skoleliv samt hvilke positive eller negative fællesskaber de indgår i. Relationen er afgørende for det boligsociale arbejde i forhold til dels at styrke den fælles forebyggende indsats, og dels i forbindelse med opbygningen af en dialogskabende relation med forældrene.
Formålet med de boligsociale aktiviteter under indsatsområdet Forebyggelse og forældreansvar er primært:
Til de 3 hovedformål for indsatsområdet knytter sig en række delmål:
1. Styrke samarbejdet med forældre om deres forældreansvar
2. Inkludere børn og unge i positive fællesskaber
Succeskriterium | Datakilde |
1. Andelen af skolefravær i Bispehaven nedbringes over projektperioden, og tenderer det gennemsnitlige skolefravær i Aarhus Kommune. (Skolefraværsstatistik afventer genetablering af BoSocData). | BoSocData – Aarhus Kommune og det boligsociale fællessekretariat boligsociale monitoreringssystem. |
2. Andelen af de 1-14 årige i dagtilbud øges fra 60,7 i 2015 til 70 % i 2020. Til sammenligning er tallet for Aarhus Kommune 74,1 % i 2020. |
BL-tal: Andel af de 1-14 årige i dagtilbud. |
3. Indekscoren for nabolagsproblemer stiger fra en score på 46 i 2015 til en score på 60 i 2020. Til sammenligning er tallet for Aarhus Kommune 72,3. Målsætningen på lang sigt er at nærme sig gennemsnittet for Aarhus Kommune. | Politiets tryghedsindeks. |
De boligsociale aktiviteter under Forebyggelse og forældreansvar er et supplement til de lokale institutioners forældre- og familiekontakt, samt børn- og unge indsats. Den boligsociale helhedsplan arbejder for at skabe fundamentet for større tryghed og styrket civilsamfund ved, at arbejde med forældrerollen- og ansvaret i forbindelse med børn og unges skole- og fritidsliv. Hensigten er, at øge den sociale kapital, så der skabes bedre betingelser for kommunale samarbejdspartnere, lokalpolitiet og områdets øvrige aktører for at bidrage til større tryghed og trivsel i området, samt styrke den sociale mobilitet. Helhedsplanen supplerer dermed Partnerskabsaftalen mellem Aarhus Kommune, Østjyllands Politi og Østjysk Bolig vedrørende styrket samlet indsats i Bispehaven, hvor fokus er på at genoprette ro og orden i området med afsæt i indsatser målrettet specifikke dagsordensættende målgrupper.
Organisation | Finansiering |
---|---|
Landsbyggefonden | 3.247 t.kr. |
Lokal medfinansiering | 5.435 t.kr. |
Samlet budget for indsatsområdet | 8.682 t.kr. |
Det er et fælles ansvar at sikre helhedsplanens fremdrift og betingelserne for at løfte Bispehaven boligsocialt. Den boligsociale leder er under alle forhold ansvarlig for, at bestyrelsen, den boligsociale styregruppe samt lokale samarbejdsparter involveres og underrettes, såfremt der opstår lokale forhold, som påvirker realisering af det boligsociale arbejde. Ligeledes forventes bestyrelsesmedlemmer/styregruppemedlemmer at bringe beslutninger, som påvirker arbejdet i Bispehaven, ind i bestyrelsen/styregruppen, således parterne gensidigt underrettes om ethvert forhold, som har indflydelse på de fælles planer. Opstår der uoverensstemmelse vedrørende realisering af det boligsociale arbejde i Bispehaven eller i partnerskabet, er Østjysk Boligs Udviklingschef ansvarlig for at adressere uoverensstemmelsen og skabe platform for håndtering af den. Parterne er gennem partnerskabsaftalen gensidigt ansvarlige for at løse problemstillinger omkring Bispehaven. Enhver uoverensstemmelse, som ikke kan løses gennem almindelig dialog og kræver en overordnet afgørelse, rejses for bestyrelsen, som får fremlagt situationens forskellige interesser og træffer beslutning på et nuanceret grundlag.
På følgegruppemøder drøftes det, om en eventuel revision af aftalen kan komme på tale. Anses der behov for dette løftes forslaget til den boligsociale styregruppe, som vil træffe beslutning om, hvorvidt der skal indsendes en indstilling til bestyrelsen ift. revision af delaftalen.