Bispehaven
  • //TRIVSELSHUSET
  • //FÆLLESSKABERNES.HUS
  • //KULTURKÆLDEREN
  • //AKTIVITETER
  • //HELHEDSPLAN
  • //INFO
  • BOLIGSOCIAL
    • FOREBYGGELSE & FORÆLDREANSVAR
    • TRYGHED & TRIVSEL
    • UDDANNELSE & BESKÆFTIGELSE
    • SAMARBEJDSAFTALE
      • 1.Formål
      • 2.Organisering
      • 3.Problemkompleks
      • 4.Målinger
      • 5.Indsatsområder
      • 6.Lokal evaluering
      • 7.Ressourcer
      • 8.Samspil
      • 9.Underretning
      • 10.Konflikthåndtering
      • 11.Revision
5. Overordnede mål og indikatorer for den boligsociale indsats
 

Landsbyggefonden har med afsæt i lovgivningen fastsat indsatsområder, mål og indikatorer som retningsgivende for de boligsociale indsatser, der får støtte inden for rammerne af 2019-26-midlerne og på grundlag af regulativet af 11. december 2019. Der er formuleret faste overordnede mål, som den boligsociale indsats skal arbejde hen imod, samt opsat faste indikatorer i tilknytning hertil. Disse fremgår nedenfor. Der er i sammenhæng hermed fastlagt de indsatsområder, som den boligsociale indsats skal holde sig inden for (jævnfør afsnit 6 nedenfor).

Formålet med de faste overordnede mål og indikatorer er at sætte retning på den boligsociale indsats og følge udviklingen i det område, som modtager en bevilling. Udviklingen i området holdes op mod udviklingen i beliggenhedskommunen. På dette niveau er der opmærksomhed på den langsigtede udvikling, der også er afhængig af øvrige tiltag og den kernedrift, som den boligsociale indsats understøtter. Bestyrelsen har ansvar for løbende at følge op på de faste overordnede mål for den boligsociale indsats. Til dette formål stiller Landsbyggefonden data for boligområdet til rådighed. Som en del af den årlige revision i forbindelse med regnskabsaflæggelsen skal boligorganisationen over for revisionen dokumentere, at denne opfølgning sker.

Mål

Indikator

Baseline boligområde

Baseline kommune

Datakilde

Der skal ske et fagligt løft af børn og unge, så flere bliver skoleparate, og flere tager en uddannelse.

Karaktergennemsnit i dansk og matematik 9. klasse

3,7

(2019)

7,2

(2019)

LBF - Boligsociale data

Andel 1-5 årige i dagtilbud

96,7 %

(2019)

95,3 %

(2019)

LBF - Boligsociale Data

Andel 18-29-årige, der har grundskole som højest fuldførte uddannelse og ikke er i gang med en uddannelse.

22,9 %

(2019)

8,3 %

(2019)

LBF - Beboerdata

 

 

 

 

 

Flere bliver tilknyttet arbejdsmarkedet

Andel 15-29-årige, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse (restgruppen)

24,1 %

(2019)

13,0 %

(2019)

LBF - Boligsociale data

18-64 årige med hverken tilknytning til arbejde eller uddannelse

42,2

(2019)

13,6

(2019)

LBF boligsociale data

                            

 

 

 

 

Børn og unge støttes i et liv uden kriminalitet, og områderne opleves trygge

Andel 15-29 årige, som er sigtet mindst en gang

5,2 %

(2018)

1,6 %

(2018)

LBF Boligsociale data

Andel 18 +, der føler sig grundlæggende trygge

Tryg: 65%

Hverken/eller:

14%

Utryg: 21%

(2018)

Tryg: 73%

Hverken/eller:

10%

Utryg: 17%

(66 helhedsplaner på nationalt plan)

(2018)

Tryghedssurvey spørgsmål 1, VIVE - sættes i drift i LBF fra senest 2022

 

 

 

 

 

Flere er en del af fællesskabet og deltager aktivt i samfundet

Andel 18 +, der deltager i frivilligt arbejde

Meget tit/tit:12,5%

Hverken/eller:

20%

Aldrig/ meget sjældent: 67,5%

(tal fra 2018)

Meget tit/tit:

13%

Hverken/eller:

13,5%

Aldrig/meget sjældent:

73,5%

(66 helhedsplaner på nationalt plan – tal fra 2018)

Ligevægtet gennemsnit af andelen der har svaret ”meget tit/tit, hverken/eller samt aldrig/meget sjældent på spørgsmål 10a og 10b fra Tryghedssurvey VIVE. Sættes i drift i LBF fra senest 2022

Andel stemmeberettigede, der stemmer til kommunevalg/folketingsvalg

Ja: 53,5%

Tal fra 2018)

Ja: 62%

(66 helhedsplaner på nationalt plan – tal fra 2018)

Ligevægtet gennemsnit af andelen der har svaret Ja på spørgsmål 6a og 6b fra Tryghedssurvey VIVE.

5.1 Tryghed & Trivsel
 

til toppen
 

5.2 Uddannelse & Beskæftigelse
 

Formål

Formålet med de boligsociale aktiviteter under indsatsområdet Uddannelse og beskæftigelse er primært:

  • Flere beboere i arbejde
  • Flere beboere i uddannelse

Delmål for indsatsområdet

Til de 2 hovedformål for indsatsområde knytter sig en række delmål:

  • Flere unge starter på uddannelse efter 9. og 10. klasse
  • Flere unge gennemfører uddannelse over grundskoleniveau
  • Flere beboere kommer i beskæftigelse

Aktiviteter under delområdet

Følgende aktiviteter er placeret under indsatsområdet Tryghed og Trivsel:

  • Lommepengeprojekt
  • Studieværkstedet
  • Virksomhedscenter

Metoder

Indsatsområdet fokusere på at facilitere og brobygge beboere ind i kompetencegivende forløb og fællesskaber. Empowerment, learning by doing, tilværelsespsykologiske metoder står centralt for indsatsområdet

Se succeskriterierne for indsatsen her


til toppen
 

5.3 Forebyggelse & Forældreansvar
 

Formål

Formålet med de boligsociale aktiviteter under indsatsområdet Forebyggelse og forældreansvar er primært:

  • Styrke civilsamfundet
  • Større tryghed
  • Øget uddannelsesniveau

Delmål for indsatsområdet 

Til de 3 hovedformål for indsatsområde knytter sig en række delmål:

  • Styrke samarbejdet med forældre om deres forældreansvar
  • Inkludere børn og unge i positive fællesskaber

Aktiviteter under delområdet 

Følgende aktiviteter er placeret under indsatsområdet Tryghed og Trivsel:

  • Forældreansvar i fællesskaberne
  • Foreningsmentorer
  • Børn og unge fællesskaber

Metoder 

Indsatsområdet fokusere både på forældreansvaret over for børn og unges trivsel og adfærd, og på at børn og unge får et godt greb om egen og fælles tilværelse. Opsøgende brobygningsindsats, tværgående koordinering, rådgivning i praksis samt netværksdannelse står centralt for indsatsområdet.

Se succeskriterierne for indsatsen her


til toppen
 

Menu

  • BOLIGSOCIAL
    • FOREBYGGELSE & FORÆLDREANSVAR
    • TRYGHED & TRIVSEL
    • UDDANNELSE & BESKÆFTIGELSE
    • SAMARBEJDSAFTALE
      • 1.Formål
      • 2.Organisering
      • 3.Problemkompleks
      • 4.Målinger
      • 5.Indsatsområder
      • 6.Lokal evaluering
      • 7.Ressourcer
      • 8.Samspil
      • 9.Underretning
      • 10.Konflikthåndtering
      • 11.Revision
  • Website: Co3

Log ind

Log ind

Hjælp: Glemt adgangskode?

Få en konto

">Få en konto

 

">Få en konto

 

">Få en konto