Aktiviteten er en videreudvikling af indsatsen ”Smukt og Brugt” og arbejder med at skabe trygge fællesskaber for gruppen af særligt udsatte og isolerede beboere. Aktiviteten kobler en social vicevært-indsats med væresteder for udsatte grupper og brobygning til kommunale aktører og beskæftigelse. Konkret består af aktiviteten af følgende:
Bispehaven er et multikulturelt lokalsamfund og rummer mange forskellige beboere. En del af disse er udsatte beboere med særlige udfordringer i form af psykiske lidelser, misbrug af rusmidler, ensomhed og social isolation, sprogmæssige barrierer e.l. Denne beboergruppe risikerer let at blive isoleret i boligområdet og har behov for en særlig målrettet indsats, der formår at motivere og skabe en positiv udvikling for dem, samt bygge bro ud til det omkringliggende samfund. Dette kræver en indsats, der kan tage højde for den baggrund og de udfordringer, beboerne kommer med, og samtidig anerkende de ressourcer og kompetencer, de også besidder.
En grundforudsætning for indsatsen er, at beboerne føler sig trygge i de omgivelser, hvor den sociale indsats tilbydes. Den boligsociale indsats stiller trygge rammer (genbrugsbutik, social cafe, sociale værksteder) til rådighed, mens frivillige (herunder udsatte beboere) som udgangspunkt driver stederne. Gennem disse trygge fællesskaber bindes beboerne sammen (bonding), samtidig med at der skabes et rum for inklusion til nye relationer og netværk uden for de trygge fællesskaber (bridging). I de trygge fællesskaber er der muligheder for at blive bevidst om egne kompetencer og prøve kræfter med forskellige arbejdsopgaver (f.eks. kundebetjening i cafe/genbrugsbutik, afholdelse af kursus med afsæt i sociale værksteder, produktion af lædervare mv.), som kan være de første skridt ud af en isoleret tilværelse og på sigt ud på arbejdsmarkedet f.eks. gennem en praktikperiode i det lokale virksomhedscenter. Udover at understøtte de trygge fællesskaber, så har den sociale vicevært (boligsociale medarbejder) til opgave at hjælpe de udsatte beboere med at få den hjælp, de har behov for og ret til, men som de har svært ved selv at opsøge. En stor del af arbejdet vil derfor bestå i at bygge bro imellem de udsatte borgere og de kommunale aktører, som er ansvarlige for borgeren. Den boligsociale sociale vicevært samarbejder, koordinerer og tilpasser aktiviteterne sammen med brugerne. Herudover opbygges et netværk ift. brobygning til de trygge fællesskaber ved løbende dialog med områdets ejendomsfunktionere og relevante kommunale aktører (f.eks. Center for Bostøtte i Eget Hjem), som henviser beboere til den sociale vicevært, der bidrage til en nænsom indslusning i de trygge fællesskaber.
Hovedformålet er at styrke civilsamfundet, skabe større tryghed og øge beboertrivslen.
Delformålet er at synliggøre udsatte beboeres egne kompetencer og brobygge udsatte beboere til nye fællesskaber.
Primær målgruppe: Udsatte beboere i boligområdet, der kæmper med social isolation, misbrug, psykiske lidelser, problemer med at deltage i et normalt beskæftigelsesrettet aktiveringstilbud o.l.
Sekundær målgruppe: Frivillige og øvrige beboere, som besøger eller er bruger af genbrugsbutikken og de sociale værksteder.
Succeskriterium | Datakilde |
Minimum 20 udsatte engagere sig årligt som frivillig | Lokale registreringer og målinger |
Mindst 40 beboere får årligt hjælp til kontakt med kommunen eller anden aktør | Lokale registreringer og målinger |
2 gange årligt afholdes åben hus | Lokale registreringer og målinger |
Organisering: Trygge fællesskaber er organisatorisk placeret under indsatsområdet for ’Tryghed og trivsel’, med en følgegruppe tilknyttet for at sikre den gode kommunikation, vidensdeling og faglig sparring.
Ansvarsfordeling: Det overordnede ansvar for trygge fællesskaber er placeret hos den boligsociale leder, mens den daglige koordinering af samarbejde og aktiviteter ligger hos den tilknyttede boligsociale medarbejder i helhedsplanen i tæt samarbejde med en boligsocial medarbejder med ledelsesansvar.
Rollefordeling: De trygge fællesskaber drives af frivillige med støtte fra den boligsociale indsats. Center for Bostøtte i Eget hjem, Folkesundhed i Aarhus Kommune samt FO Aarhus indgår som centrale samarbejdspartner.
Medarbejderressourcer:
Boligsocial medarbejder (75%)
Boligsociale medarbejder med ledelsesansvar (20 %)