Studieværkstedet (Lektiecafé og uddannelsesvejledning for unge, Kilde: CFBU, Inspirations- og
Videnskatalog)
Studieværkstedet er stedet for unge voksne og voksne beboere, som har brug for støtte, rådgivning og vejledning ift. deres studie- og jobsituation. Med placering i Fællesskabernes Hus, er det hensigten, at Studieværkstedet skal sætte ekstra spot på et positiv og kompetencegivende interessefællesskab omkring job og uddannelse. Konkret består aktiviteten af følgende delelementer:
Studieværkstedet komplementerer og understøtter UngiAarhus og Spor 215s kompetencegivende miljøer såvel ift. målgruppe som indhold, hvor førstnævnte fokuserer på 10-18 årige og sidstnævnte er et håndholdt individuelt rådgivning- og vejledningsmiljø primært for unge mellem 15-25 år. Fra disse miljøer kan der bygges bro til Studieværkstedet som tilbyder et voksent studie- og højskolelignede miljø. Konkret tilbyder Studieværkstedet vejledning ift. uddannelse og jobmuligheder primært rettet beboere mellem 17-30 årige, som hverken identificerer sig med klubmiljøet eller har brug for en håndholdt indsats, men som står uden nære relationer med forbindelse til uddannelse- og jobverden, og savner faglig opbakning, viden og støtte.
Studieværkstedets åbne vejlednings- og studiemiljø vil f.eks. kunne håndtere spørgsmål vedr. uddannelsesvalg og karrieremuligheder samt bistå ift. jobansøgninger og –samtaler. Herudover vil Studieværkstedet bl.a. fysisk agere base for en opslagstavle med relevante jobopslag (primært studiejobs) samt en ressourcecentral, som kan forbinde beboere med fælles og/eller forskellige kompetencer med henblik på eksamenshjælp, studievalg og frivillige mentorordninger. Studieværkstedet skaber dermed et rum – også helt bogstaveligt -, hvor beboere og frivillige kan give og modtage hjælp og sparring f.eks. i forhold til projektopgaver, eksamensopgaver og lektier på tværs af generationer, køn og kulturelle skel.
De fysiske projektrum kan samtidig benyttes af øvrige beboere, som igennem Fællesskabernes Hus har fundet sammen i et interessefællesskab. Tanken er, at knytte kreative lærings- og kompetencegivende forløb med Studieværkstedet, således at der skabes forbindelser mellem mennesker med forskellige kompetencer, som kan inspirere og støtte hinanden. Sammen med stedets brugere udvikles og igangsættes endvidere brobyggende og kompetencegivende aktiviteter, så som uddannelsesmesser, debataftner, formidling af studiejobs, virksomhedsbesøg mv. Disse aktiviteter skal afstemmes med de lokale aktører i området, så som UngiAarhus, de lokale skoler, HotSpot Erhverv, Spor 215, Ungdommens Uddannelsesvejledning mv.
Hovedformålet er, at flere unge beboere kommer i arbejde og i uddannelse.
Delformålene er, at flere beboere gennemføre en kompetencegivende uddannelse, og at aktiviteten bidrager til en positiv kultur ift. job og uddannelse.
Primær målgruppe: Beboere der ønsker eller er i gang med en uddannelse (primært ungdomsuddannelse), eller andet kompetencegivende forløb.
Sekundær målgruppe: Beboere der ønsker at være frivillig i Studieværkstedet
Succeskriterium | Datakilde |
Mindst 25 brugere/besøgende pr. uge i gennemsnit set over en måned. | Egen registreringer |
Mindst 12 studie- eller jobrelevante arrangementer om året | Egen registreringer |
Brugerne vurdere at Studieværkstedet har haft en positiv effekt på deres studie og/eller jobsituation | Brugerundersøgelse |
Organisering: Studieværkstedet er organisatorisk placeret under indsatsområdet for ’Uddannelse og beskæftigelse’, med en følgegruppe tilknyttet for at sikre den gode kommunikation, vidensdeling og faglig sparring.
Ansvarsfordeling: Det overordnede ansvar for studieværkstedet er placeret hos den boligsociale leder, mens den daglige koordinering af samarbejde og aktiviteter ligger hos den tilknyttede boligsociale medarbejder i helhedsplanen.
Rollefordeling: Helhedsplanen sætter sig i spidsen for i fællesskab med lokale aktører inden for unge- og uddannelsesområdet at udvikle et kompetencegivende miljø, som primært henvender sig mod unge voksne.
Ressourcer: Boligsociale medarbejder med ledelsesansvar (80 %)
Den lokale forankring af studieværkstedet sikres af følgegruppen for uddannelse og beskæftigelse der en gang årligt drøfter aktivitetens effekt og relevans, med efterfølgende afrapportering til den boligsociale styregruppe. Der arbejdes systematisk med at opbygge et netværk af frivillige til Studieværkstedet, således at der skabes et lokalt, selvbærende miljø omkring Studieværkstedet.